Sterowce po wielu latach zapomnienia wracają do łask, głównie dzięki miniaturyzacji technologii wykonywania czujników oraz stosowania układów napędowych o dużej wydajności. Sterowce wykorzystują siłe wyporu do utrzymywania się w powietrzu. Jedynie zmiana położenia oraz instrumenty pokładowe wymagają dostarczenia zasilania do układu. Autonomiczny sterowiec jest specyficzną platformą latającą, która oprócz funkcji obserwacyjno-rozpoznawczych, może pełnić rolę nośnika reklamowego.


Wstępny projekt stacjonarnego sterowca (autor: Mateusz Pawłucki)

Sterowiec stanowi konstrukcję bezpieczną i nie wymagającą od operatora ciągłego zaangażowania. Koło naukowe High Flyers rozpoczęło w 2012 roku wieloetapowy projekt, celem którego będzie zbudowanie w pełni autonomicznego sterowca zdolnego do wykonywania najróżniejszych zadań, od zwykłego lotu jako platforma reklamowa, poprzez nagrywanie obrazu w wysokiej rozdzielczości z imprez masowych aż do wykonywania różnorakich wyspecjalizowanych zadań na zawodach organizowanych dla autonomicznych pojazdów latających.

Jako wstępny etap projektu zdecydowaliśmy się na wykonanie sterowca stacjonarnego (bez napędu). Będzie on mógł pełnić funkcję platformy reklamowa z możliwością rejestracji obrazu i transmitowania go na ziemię w czasie rzeczywistym. Sterowiec będzie zakotwiczony na linie, połączonej z wyciągarką (ręczną lub elektryczną), dzięki czemu będzie mógł unosić się nad wyznaczonym obszarem.

Parametry techniczne sterowca:

  • Długość - 7m
  • Masa własna - 13.5kg
  • Masa startowa - 23.5kg
  • Pojemność powłoki dla gazu nośnego - 38m3
  • Gaz nośny - hel
  • Udźwig - 10kg
  • Maksymalny pułap - 500m

Kapitał Ludzki - Narodowa Strategia Spójności, Unia Europejska - Europejski Fundusz Społeczny