bg clouds

W dniach 20-24 września 2012 r. odbyły się IX Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej. Z radością informujemy, że drużyna High Flyers zajęła 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Statek Latający.

Cel projektu: Zaprojektowanie i wykonanie bezzałogowego samolotu spełniającego wymagania konkursowe oraz przeprowadzenie misji rozpoznawczej w trybie pełnej autonomii lotu.

Główne kryteria projektowe:

  • Konstrukcja modułowa.
  • Wymiary modułów ograniczone miarą wewnętrzną pojemnika transportowego – 1000x300x350 mm.
  • Masa startowa ok. 5 kg.
  • Promień misji: 1500 m.
  • System odzysku uzyskujący prędkość opadania przy lądowaniu mniejszą niż 7 m/s.
  • Klasyczny napęd elektryczny.

Lider: Dominik Wybrańczyk.

Uczestnicy projektu: dr inż. Roman Czyba, Karol Jabłoński, Marcin Janik, Wojciech Janusz, Marcin Kolny, Oliver Kurgan, Michał Ożga, Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Łukasz Szczurowski, Piotr Tracichleb, Dominik Wybrańczyk, Agnieszka Ziebura.

Reprezentacja: dr inż. Roman Czyba, Marcin Janik, Marcin Kolny, Oliver Kurgan, Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Łukasz Szczurowski, Piotr Tracichleb, Dominik Wybrańczyk, Agnieszka Ziebura.

Zespół konkursowy: Marcin Kolny - naziemna stacja kontroli lotu, Krzysztof Płatek - pilot, Marcel Smoliński - obsługa techniczna, Dominik Wybrańczyk - prezentacja projektu, wszyscy uczestnicy projektu - dokumentacja techniczna systemu, cała reprezentacja - raport z misji rozpoznawczej.

MIWL 2012 - konkurs BSL

Wynik: W dniach 20-24 września w Bezmiechowej MKN High Flyers miało zaszczyt reprezentować Politechnikę Śląską na IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych. Jednym z najważniejszych elementów warsztatów był konkurs na projekt Bezzałogowego Statku Latającego, w którym nasz zespół zajął 3 miejsce.
Konkurs polegał na wykryciu i identyfikacji celów w trybie pełnej autonomii lotu w obszarze o promieniu 1.5 km. To był debiutancki udział drużyny High Flyers w tego typu zawodach. Zespół zaprezentował w całości wykonany przez studentów system bezzałogowy „POLSL HF-1 Orzeł” oraz wykrył wszystkie rozmieszczone cele. Uzyskane miejsce to efekt zgranej pracy zespołowej, a także wielomiesięcznych przygotowań i projektowania. Warto podkreślić, że system Autopilota został samodzielnie zaprojektowany i wykonany.

Dane techniczne motoszybowca "POLSL HF-1 ORZEL":

Rozpiętość skrzydeł: 3500 mm
Długość: 1680 mm
Wysokość: 430 mm
Masa startowa: 5,9 kg
Profil płata: MH32
Kąt natarcia płata: 2°
Wznios centropłata: 1.5°
Wznios na uszach: 3°
Powierzchnia nośna skrzydeł: 67 dm2
Obciążenie pow. nośnej płatowca: około 76,2 g/dm2
Napęd: silnik elektryczny, 1.5 kW
Czas wznoszenia na pułap 350 m: 10 s
System odzysku: lądowanie klasyczne / spadochron
Materiał konstrukcyjny: kompozyty
Oświetlenie: nawigacyjne
Czas gotowości do pierwszej misji: poniżej 10 min
Czas lotu: 120 - 180 min w zależności od warunków atmosferycznych.

Sponsorzy projektu:

Wiadomości archiwalne:

01.12.2012 - Krótka relacja z budowy Orła

Po długotrwałych próbach, niezliczonych godzinach przycinania, montowania i renderowania Tomek Siwy ukończył swe kolejne wiekopomne dzieło kinematograficzne: relację z naszego udziału w MIWL 2012. Zachęcamy do obejrzenia materiału, a Tomaszowi życzymy sukcesów w dziedzinie tworzenia krótkometrażowych filmów dokumentalnych.

6.10.2012 - Wywiad radiowy

Prezentujemy wywiad przeprowadzony przez gliwickie radio CCM z reprezentacją Międzywydziałowego Koła Naukowego High Flyes dnia 23 września 2012, czyli dzień po powrocie zespołu z IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych. Zespół zajał 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Obiekt Latający stosując swój autorski system "POLSL HF-1 Orzeł".
O projekcie, sponsorach i codzienności w kole naukowym mówili: Tomasz Siwy, Krzysztof Płatek oraz Marcel Smoliński.


Nagranie jest własnością i zostało stworzone przez rozgłośnię Radia CCM.

26.09.2012 - MIWL 2012 - kolejny sukces studentów

W dniach 20-24 września odbyły się IX Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze w Bezmiechowej. Z radością informujemy, że drużyna High Flyers zajęła 3 miejsce w konkursie na Bezzałogowy Statek Latający.

MIWL 2012 - konkurs BSL

Konkurs polegał na wykryciu i identyfikacji celów w trybie pełnej autonomii lotu w obszarze o promieniu 1.5 km. To był debiutancki udział drużyny High Flyers w tego typu zawodach. Zespół zaprezentował w całości wykonany przez studentów system bezzałogowy „POLSL HF-1 Orzeł” oraz wykrył wszystkie rozmieszczone cele. Uzyskane miejsce to efekt zgranej pracy zespołowej, a także wielomiesięcznych przygotowań i projektowania. Warto podkreślić, że system Autopilota został samodzielnie zaprojektowany i wykonany oraz konkuruje z gotowymi, komercyjnymi rozwiązaniami stosowanymi przez inne drużyny. Wymaga jednak pewnej optymalizacji nad czym będziemy pracować w tym roku.

Serdecznie dziękujemy Politechnice Śląskiej i naszym sponsorom za wsparcie, to dzięki nim mogliśmy wziąć udział w tak ważnym dla nas wydarzeniu i reprezentować się z jak najlepszej strony w tak licznym zespole. Zawdzięczamy to m.in. Wydziałowi Mechanicznemu Technologicznemu oraz Wydziałowi Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Szczególne podziękowania należą się Zakładowi Sterowania i Robotyki, który zapewnia nam zaplecze laboratoryjne, a także wspiera nas finansowo. Dziękujemy naszym sponsorom: firmom Flytronic, Altium oraz Future Processing. Jesteśmy wdzięczni grupie RC Fan Gliwice za wsparcie technologiczne.

20.09.2012 - MIWL 2012 - wyjazd

Zbiliża się pora wyjazdu na Warszaty Lotnicze w Bezmiechowej. Część zespołu już wyruszyła, przy pomyślnych wiatrach około godziny 20 powinniśmy już być na miejscu z całym naszym ekwipunkiem. Praca trwa do tej pory i dokonywane są już ostanie poprawki w dokumentacji technicznej "Orła".

Oto skład naszego zespołu:

1. Marcin Janik
2. Marcin Kolny
3. Oliver Kurgan
4. Mateusz Pawłucki
5. Krzysztof Płatek
6. Tomasz Siwy
7. Łukasz Szczurowski
8. Marcel Smoliński
9. Piotr Tracichleb
10. Dominik Wybrańczyk
11. Agnieszka Ziebura

Naszym opiekunem jest dr inż. Roman Czyba.

Bezmiechowo, przybywamy! Trzymajcie za nas kciuki!

MIWL 2012 - dzień pierwszy

19.09.2012 - MIWL 2012 - oblot Orła

"Orzeł wylądował" - te pamiętne słowa usłyszał świat, gdy 43 lata temu lądownik misji Apollo 11 dotknął powierzchni Księżyca. Słowa te zostały wypowiedziane również 18 września 2012 roku, gdy motoszybowiec POLSL HF-1 Orzeł bezpiecznie ukończył swój pierwszy lot. Mimo początkowych trudności z silnikiem, lot przebiegł bez problemów, a wszystkie systemy pokładowe spisały się bez zarzutu. Samolot jest już ostatecznie przygotowany na montaż autopilota, który do tej pory był testowany na modelu Easy Fly, radząc sobie z przeprowadzaniem go przez kolejne punkty wyznaczone przez Naziemną Stację Kontroli Lotu.

Zapraszamy do obejrzenia filmu z oblotu Orła:

Dostępne są również zdjęcia:

MIWL 2012 - oblot Orła

15.09.2012 - MIWL 2012 - testy Autopilota w locie

Dopóki docelowy model nie zostanie oblatany testy Autopilota przeprowadzamy za pośrednictwem modelu Easy Fly wykonanego z pianki EPP. Obecnie model stabilizuje się w osiach Pitch, Roll i Yaw. Wciąż pracujemy nad regulacją wysokości i lotem po waypointach.

Dodatkowo informujemy, że moduł oświetlenia został ukończony i oczekuje na montaż w docelowym modelu. Moduł świeci bardzo skutecznie i z pewnością nie pozwoli stracić "Orła" z oczu, co zawdzięczmy Oliverowi Kurganowi i jego zespołowi.

Poniżej przedstawiamy zdjęcia z testów Autopilota w locie.

MIWL 2012 - testy Autopilota w locie

13.09.2012 - MIWL 2012 - budowa płatowca

Z radością informujemy, że budowa motoszybowca "POLSL HF-1 Orzeł" dobiegła końca. Proces zawdzięczamy naszym konstruktorom: Krzysztofowi Płatkowi i Marcelowi Smolińskiemu. Konstrukcja płatowca została wykonana w całości z najwytrzymalszych kompozytów,
a poszczególne elementy zostały odlane z form wykonanych za pomocą frezarki CNC. Uzyskaliśmy pełną zgodność z projektem wstępnym CAD. Rozpiętość skrzydeł "Orła" wynosi 3500 mm, natomiast jego długość po złożeniu 1500 mm. Modułowa struktura płatowca umożliwia transport w pojemniku o wymiarach wewnętrznych 1000 x 300 x 350 mm. Oblot modelu został zaplanowany na wtorek 18 września.

Poniżej prezentujemy skróconą fotorelację z budowy, pełną wersję przedstawimy po powrocie z zawodów w Bezmiechowej.

MIWL 2012 - budowa płatowca

7.09.2012 - MIWL 2012 - Autopilot

Wszystkie podzespoły elektroniczne modułu Autopilota zostały już zamontowane, w związku z czym dzisiaj mogły się rozpocząć pierwsze testy naziemne sensorów oraz układów, których rolą będzie kontrola lotu motoszybowca POLSL HF-1 Orzeł. Do pamięci mikrokontrolera STM trafił przygotowany przez Michała Ożgę program autopilota, przetestowany został moduł radiowy umożliwiający komunikację z komputerem, a następnie odbyły się pierwsze transmisje danych do aplikacji GCS (ang. Ground Control Station). Dokonano także wstępnej kalibracji oraz testów modułu AHRS (ang. Attitude and Heading Reference System). Próby uruchomienia wszystkich podzespołów autopilota zakończyły się sukcesem.

Udowodniono także, że programator, z którego się dymi, może nadal sprawnie funkcjonować, uniwersalna płytka PCB potrafi latać, na pulpicie Marcina można zrobić porządek, a lotne produkty procesu lutowania mogą poprawić atmosferę w laboratorium.

Na obecny tydzień planowane jest zintegrowanie wszystkich modułów autopilota, w tym testy i optymalizacja transmisji danych, sprawdzenie praktyczne działania systemów pokładowych. Jeśli nie pojawią się żadne większe komplikacje, autopilot zadebiutuje w powietrzu na pokładzie depronowca w przyszłym tygodniu.

20.08.2012 - MIWL 2012 - oświetlenie samolotu RC

Prezentujemy system oświetlenia samolotu RC (ang. Radio control) zaprojektowany przez Olivera Kurgana. System oparty na diodach Power LED ma zapewnić dobrą widoczność sygnalizacji nawet podczas lotów w trakcie dnia.

Podczas projektowania układu sterującego pracą diod Power LED zadbano o możliwie jak największą uniwersalność. Wbudowany mikrokontroler steruje pracą diod w zaprogramowany sposób. Na sekwencje oświetlenia można wpływać manualnie poprzez zamontowany na płytce PCB przełącznik lub poprzez komunikację z mikrokontrolerem poprzez port szeregowy lub sygnał PWM. Daje to możliwość sygnalizowania przez model przykładowo niskiego poziomu naładowania akumulatorów lub wysokości na jakiej znajduje się samolot. Dzięki sterowaniu za pomocą sygnału PWM można sterować pracą układu manualnie z poziomu aparatury sterującej modelem.

14.08.2012 - MIWL 2012 - moduł Autopilota

Kolejny etap przygotowań na konkurs w Bezmiechowej za nami! Prezentujemy gotowy projekt modułu Autopilota przeznaczony do naszego "Orła" utworzony przez Marcina Janika w środowisku Altium Designer.

Moduł zawiera następujące elementy:

  • Dwa czujniki położenia (AHRS ang. Attitude and Heading Reference Systems) gotowy moduł CHR-UM6 firmy CH Robotics oraz zestaw czujników minIMU9, który dostarcza tylko surowe dane z akcelerometrów, żyroskopów i magnetometru. Protokoły komunikacyjne UART i I2C.
  • Czujnik ciśnienia – zastosowano czujnik BMP085 firmy Bosch, który pozwala na pomiar ciśnienia atmosferycznego i obliczenie wysokości na której znajduje się bezzałogowy obiekt latający. Protokół komunikacyjny I2C.
  • Moduł GPS – wykorzystano GPS firmy ublox, który w kompleksowy sposób dostarcza bieżących informacji geolokacyjnych dla jednostki centralnej. Protokół komunikacyjny UART.
  • Moduł RC-Switch – pozwala na niezależne od jednostki centralnej przełączenie sterowania
    z trybu automatycznego na manualny i na odwrót. Składa się z multiplekserów i niezależnego mikrokontrolera.
  • Moduł komunikacji radiowej – wybrano moduły xBee PRO, które zapewniają komunikację stacji naziemnej z bezzałogowym obiektem latającym. Protokół komunikacyjny UART.
  • Jednostka centralna – została zbudowana z mikrokontrolera STM32F103 wyposażonego
    w rdzeń Cortex-M3. Zainstalowano system czasu rzeczywistego FreeRTOS dzięki czemu na miniaturowym kontrolerze osiągnięto możliwość zaprojektowania bezpiecznego, stabilnego i wielowątkowego systemu operacyjnego.

Szczegółową specyfikację płyty Autopilota można obejrzeć klikając w ten odnośnik.

Dodatkowo prezentujemy materiał, który powstał podczas procesu projektowania:

14.08.2012 - MIWL 2012 - projekt wstępny

Trwają przygotowania zespołu High Flyers do konkursu w ramach IX Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatów Lotniczych. Z radością prezentujemy projekt wstępny autonomicznie sterowanego samolotu bezzałogowego "POLSL HF-1 Orzeł". Ta okazja jest dla nas szczególna, bowiem "Orzeł" będzie naszym pierwszym samolotem UAV budowanym od podstaw.

POLSL HF-1 Orzeł

Samolot bezzałogowy "Orzeł" powstaje na bazie doświadczeń zespołu High Flyers z poprzednich lat. Budowa kadłuba jest zainspirowana modelem udźwigowym Falcon (zawody Air Cargo Challenge 2011), natomiast skrzydła zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby konkursu.

Na system pokładowy składa się:

  • Napęd - silnik AXi 4130/20, regulator Jeti SPIN 75 OPTO
  • Odbiornik RC
  • Moduł Autopilota
  • Kamera HD wraz z modułem radiowym
  • Spadochronowy system odzysku
  • Oświetlenie - cztery diody Power Led firmy Cree XLamp XP wraz ze sterownikiem
  • Centrala aerometryczna "Pelikan 2"

Będziemy używać następujących częstotliwości:

  • Moduł komunikacji radiowej: xBee Pro 2,4GHz
  • Link radiowy kamery HD: 5,8GHz, zapasowy 2,4GHz
  • Aparatura: 2,4 GHz

13.04.2012 - Zawody MIWL 2012


Tegoroczne Międzyuczelniane Inżynierskie Warsztaty Lotnicze odbędą się w terminie 20-24 września w Akademickim Ośrodku Szybowcowym PRz w Bezmiechowej. Celem warsztatów połączonych z zawodami BSL jest zachęcenie uczestników do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań w obszarze bezpilotowych statków latających. Drużyny biorące udział w zawodach prezentują swój dorobek techniczny i technologiczny jako efekt realizacji systemu UAV.
Warsztaty w Bezmiechowej to jedyne tego typu wydarzenie w kraju, dlatego zdecydowaliśmy, że udział MKN High Flyers jest obowiązkowy.
Skład grupy osobowej oraz tematy prac, które będą prezentowane na konferencji zostaną ustalone wkrótce.

Postępy w budowie Motoszybowca, przeznaczonego do startu w konkursie BSL będą prezentowane pod adresem: MIWL 2012.

logo ue