bg clouds

Wakacje 2013 - podsumowanie

"Wakacje" - termin ten zazwyczaj kojarzy się z wypoczynkiem. Nikt jednak nie powiedział, że wypoczynek nie może być aktywny. Nawet bardzo. Ściślej mówiąc, w te wakacje w High Flyers nie było zbyt wielu okazji, aby wypocząć... Ale było warto!

Nasze sukcesy na międzynarodowych zawodach ACC oraz IMAV cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem medialnym. Aby nie być gołosłownym, na końcu artykułu przedstawiamy listę mediów oraz odnośniki do materiałów na temat naszych osiągnięć.

Natomiast osoby, które entuzjastycznie odnoszą się do amatorskiej kinematografii krótkometrażowej zapraszamy do obejrzenia wideorelacji z występu naszego wielowirnikowca HF-4X na IMAV:

 

 

Udział w zawodach to jednak nie wszystko, czemu w ostatnich miesiącach poświęcaliśmy uwagę. Istotnym elementem były też konferencje naukowe. Poza udziałem w Diagnostics of Processes and Systems (o którym można przeczytać tutaj) nasi reprezentanci byli również obecni na X Międzyuczelnianych Inżynierskich Warsztatach Lotniczych w Bezmiechowej

Galeria zdjęć

Podczas warsztatów, które miały miejsce w dniach 20-24 września Tomasz Siwy, Julia Saville, Marcel Smoliński oraz Krzysztof Płatek prezentowali nasze Koło Naukowe oraz relacjonowali udział w zawodach ACC 2013.

 

Air Cargo Challenge

Media o tematyce ogólnej:

Portale techniczne i popularnonaukowe:

Portale studenckie:

Portale miejskie:

Stacje Radiowe:

  • Radio Katowice
  • Radio Plus

International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition

Media o tematyce ogólnej:

Portale techniczne i popularnonaukowe:

Portale miejskie::

IMAV 2013 - 2 x srebro dla High Flyers

"We are the champions" - śpiewał swego czasu Freddie Mercury. Słowa tej piosenki skrycie, nucone po zajęciu 6. lokaty na ACC, teraz możemy już zaintonować znacznie głośniej (chociaż jeszcze nie na całe gardło) - podczas International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition 2013 udało się bowiem dotrzeć na podium, a konkretnie gdzieś w okolice jego połowy.

Innymi słowy HF-4X zagwarantował nam 2. miejsce, zarówno w kategorii indoor autonomy (tutaj liczyła się przede wszystkim zdolność pojazdu to samodzielnego kontrolowania elementów lotu i wykonywania poszczególnych etapów misji) jak i indoor operation (brano pod uwagę łatwość obsługi urządzenia, pośrednio wyrażaną poprzez liczbę członków zespołu niezbędnych do sterowania pojazdem i wykonywania misji), tym samym wyprzedzając drużyny z Francji, Wielkiej Brytanii, Indii, Iranu, Niemiec, Rosji oraz Korei Południowej. Byliśmy jedyną drużyną która wykonała wszystkie elementy misji, ostatecznie jednak w kategorii operation wyprzedziła nas w punktacji drużyna z Holandii, której maszyna, dzięki zastosowaniu konstrukcji "flapping wings", była mniejsza (punkty były mnożone przez współczynnik, którego wartość zależała od wymiarów pojazdu), natomiast w kategorii autonomy zwyciężyła drużyna z Hiszpanii.

Galeria zdjęć

Nasz sukces zawdzięczamy przede wszystkim długotrwałym przygotowaniom, wczesnemu przejściu to etapu testów oraz zgranemu zespołowi w składzie:

  • Marcin Janik - lider zespołu konstrukcyjnego (elektronika i mechanika platformy), główny konstruktor autopilota, 2-gi pilot
  • Oliver Kurgan - konstruktor autopilota i główny konstruktor mechaniki platformy, pilot
  • Łukasz Szczurowski - konstruktor (automatyczna regulacja wysokości)
  • Michał Hecel - konstruktor (mechanika)
  • Agnieszka Ziebura - logistyka i finanse
  • Paulina Wilk - programista (system naziemnej stacji kontroli lotu)
  • Kornel Matusiak - elektronika i rozwój autopilota
  • Marcin Kolny - programista (analiza i rozpoznawanie obrazu oraz system naziemnej stacji kontrolii lotu)
  • Paweł Matyszok - programista (analiza i rozpoznawanie obrazu oraz system naziemnej stacji kontrolii lotu)
  • Jakub Kała - finanse, logistyka, programista (analiza i rozpoznawanie obrazu)

Nie można oczywiście w tym miejscu zapomnieć o finansowaniu - jego głównym źródłem był program Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - "Generacja Przyszłości" oraz nasi sponsorzy. Dziękujemy firmie Flytronic, która jest z nami od samego początku i stanowi dla nas ogromne wsparcie. Wiele zawdzięczamy władzom i administracji Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Zakładu Sterowania i Robotyki (Instytut Automatyki) - serdecznie dziękujemy. Niezmiernie wdzięczni jesteśmy firmie Altium, która dostarcza nam najwyższej klasy oprogramowanie do projektowania układów elektronicznych, firmie WZ Narzędzia, zasponsorowane przez którą narzędzia znacznie ułatwiły budowę wielowirnikowca, firmie Transfer Multisort Elektronik, która dostarcza nam podzespoły elektroniczne do budowy platform latających oraz firmie modele.sklep.pl, która udzieliła nam rabatów na zakup części. Sczególne podziękowania należą się Ośrodkowi Sportu Politechniki Śląskiej za udostępnienie nam hali sportowej do treningów.

Przyszłoroczne zawody odbędą się w Holandii i będą się znacząco różnić od pozostałych edycji - będą rozgrywane w wojskowym miasteczku treningowym, natomiast podział na kategorie indoor oraz outdoor zostanie zniesiony. Wymusi to duże zmiany w konstrukcji pojazdów, ponieważ będą musiały łączyć w sobie stabilność, zdolność do długotrwałego lotu i odporność na warunki atmosferyczne urządzeń przeznaczonych do lotów na otwartym terenie, oraz zwrotność i precyzję wehikułów przystosowanych do działań wewnątrz pomieszczeń zamkniętych. Tym razem więc będziemy musieli liczyć nie tylko na nasze umiejętności, ale także na pomyślne wiatry.

Koniec przygotowań do IMAV

W stronę zachodzącego słońca. Tam właśnie się udajemy, ponieważ zgodnie z opinią naszych nawigatorów gdzieś w tamtym kierunku leży kraj pochodzenia Napoleona, Joanny d`Arc, szybkich kolei i jadalnych płazów. Bowiem właśnie we Francji, w Tuluzie, już 19 września nasz quadrotor HF-4X stanie w szranki z innymi pojazdami bezzałogowymi podczas International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition 2013.

Akumulatory naładowane, narzędzia spakowane, koszulki wyprasowane, quadro w szczytowej formie, podobnie zresztą jak drużyna w składzie:

  • Michał Hecel
  • Marcin Janik
  • Jakub Kała
  • Marcin Kolny
  • Oliver Kurgan
  • Kornel Matusiak
  • Paweł Matyszok
  • Łukasz Szczurowski
  • Paulina Wilk
  • Agnieszka Ziebura.

A jakie dokładnie wyzwania czekają nas podczas zawodów? Misja, zgodnie z wszelkimi zasadami zdrowego rozsądku rozpoczyna się od startu, a następnie quadro musi przez 5 sekund utrzymać się w powietrzu w wyznaczonej strefie. Po tej chwili przychodzi czas na sforsowanie pierwszej przeszkody - ściany z dwoma oknami. Do wyboru wysokopunktowane małe okno (80x80cm), mniejpunktowane duże okno (150x100cm) oraz niepunktowane taranowanie (lub omijanie - w wersji bardziej pacyfistycznej). Za ścianą na pojazd czeka strefa przeszkód - obszar wypełniony losowo rozmieszczonym pionowymi słupami, między którymi należy przelecieć, a po drodze rozpoznać kod QR umieszczony na jednym z nich. Kolejne zadanie to podążanie wzdłuż ścieżki - należy okrążyć poprzednią strefę wzdłuż wyznaczonej linii. Następnie bombardowanie kulkami celów o wymiarach 50x50cm i w końcu lądowanie w okręgu o średnicy 1m.

schemat obszaru misji

Schemat poglądowy obszaru zmagań

Konferencja Diagnostics of Processes and Systems

Programowanie, projektowanie, lutowanie, sklejanie, przycinanie - czynności tego typu stanowią właściwie codzienność w High Flyers. Nie należy jednak zapominać, że jesteśmy Kołem Naukowym, a przymiotnik "naukowe" ma znaczenie dużo szersze niż "modelarskie", "konstruktorskie", czy "gospodyń wiejskich". Z tej właśnie przyczyny niezwykle ważny jest udział w rozmaitych seminariach, konferencjach oraz wystawach poruszających tematy związane z techniką, badaniami, biznesem oraz najnowszymi technologiami. Z tej właśnie przyczyny nie mogło nas zabraknąć na tegorocznej międzynarodowej konferencji DIAGNOSTICS OF PROCESSES AND SYSTEMS, odbywającej się w Łagowie Lubuskim w terminie 8-11 września. Wyjazd odbył się w związku z realizacją projektu „Wiedza i doświadczenie projektowe wizytówką absolwenta kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej”. Konferencja dawała studentom możliwość publikacji wyników projektów realizowanych w ramach Studenckich Kół Naukowych.

Galeria zdjęć

Poza uczestnictwem w licznych wykładach, nasza delegacja prezentowała również swoje projekty podczas sesji plakatowej. Uczestnicy projektów "Badania nad Autonomiczną Platformą Mobilną MobilCam" (Maksymilian Byliński, Marek Nocoń, Tomasz Korzyniec, Jakub Kała, Artur Piernikarczyk, Michał Besler, pod opieką mgr. inż. Grzegorza Szafrańskiego) i "Tracker - Projekt Anteny Kierunkowej Śledzącej Bezzałogowe Obiekty Latające" (Wojciech Brychcy, Bartosz Dudziński, Paweł Kędzior, Łukasz Szczurowski, pod opieką dr. inż. Romana Czyby) przedstawili ich zakres oraz cele, zastosowane rozwiązania techniczne, a także obecny stopień rozwoju i plany na przyszłość.

Treningi przed IMAV

Florystyka. Aranżacja ogrodów. Pielęgnacja trawnika. Osobom przebywającym w ostatnich dniach w pobliżu hali Ośrodka Sportu i Rekreacji Politechniki Śląskiej prawdopodobnie te właśnie pojęcia przychodziły do głowy. Bo jak inaczej interpretować dobywający się z wewnątrz odgłos przypominający kosę spalinową i okrzyki "Trochę w lewo! Jeszcze odrobinkę w lewo!". Nic bardziej mylnego! Na terenie hali odbywał się bowiem morderczy trening, w którym ludzie, maszyny, oprogramowanie i drewniane kulki (one w szczególności) dawały z siebie wszystko. Rozpoczęła się bowiem ostatnia faza przygotowań do zawodów International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition.

Galeria zdjęć

Nasz quadrotor HF-4X już 19 września zmierzy się z szeregiem zadań, sprawdzających jego zwrotność i precyzję, niezawodność oprogramowania oraz zręczność i wytrzymałość psychiczną drużyny. Pośród zadań do wykonania czekają między innymi:

  • tor przeszkód
  • zrzucania ładunku (w postaci niewinnych drewnianych kulek) do celu statycznego oraz ruchomego
  • rozpoznawanie celów
  • interpretacja kodu QR
  • lądowanie w wyznaczonym celu.
Ze szczegółami misji, które będzi trzeba wykonać, oraz zasadami zawodów można się zapoznać tutaj.

Jak oceniamy nasze szanse? Szczerze mówiąc nie przypominam sobie, żeby w jakichkolwiek dotychczasowych zawodach, w których braliśmy udział, tyle czasu przed ich rozpoczęciem tak wiele rzeczy już działało. Quadrotor gładko radzi sobie z przeszkodami, bezbłędnie utrzymuje właściwą wysokość, bezpiecznie ląduje w odpowiednim punkcie, sprawnie rozpoznaje kody QR, a kulki trafiają w cel z prawie morderczą precyzją (tylko jeszcze troszkę w lewo!).

A jak na całą kwestię spogląda sam HF-4X? Zobaczcie sami!

 

Dziękujemy Ośrodkowi Sportu Politechniki Śląskiej za zaufanie i udostępnienie hali sportowej do treningów.

Ośrodek Sportu Politechniki Śląskiej

Święto Lotnictwa Polskiego

Jeżeli czujecie, że dziś jest dobry dzień na uczczenie czegoś, ale nie możecie sobie przypomnieć czego, prawdopodobnie warto zwrócić uwagę, że 81 lat temu miały miejsce międzynarodowe zawody samolotów turystycznych Challenge, w których zwycięstwo odnieśli Polacy: kpt. pil. Franciszek Żwirko i inż. pil. Stanisław Wigura.


Kpt. pil. Franciszek Żwirko (z lewej) oraz inż. pil. Stanisław Wigura
 
Na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej z 1993 roku dzień ten obchodzimy jako Święto Lotnictwa Polskiego. Jest to wspólne święto lotnictwa cywilnego, wojskowego oraz przemysłu lotniczego. Z tej okazji życzymy wszystkim pasjonatom podniebnych wojaży wytrwałości, wielu sukcesów oraz wysokich, bezpiecznych lotów i miękkich lądowań!
Zespół High Flyers

Sukces zespołu HF w zawodach udźwigowców Air Cargo Challenge 2013

Wczoraj nasz zespół wrócił szczęśliwie do kraju z międzynarodowych zawodów Air Cargo Challenge, które odbyły się w bazie wojskowej Portugalskich Sił Powietrznych OTA.

Wprawdzie nie złoto, srebro ani brąz, ale 8 kg stali również jest jak najbardziej satysfakcjonujące. Tyle właśnie uniósł HF-2 Heron podczas tegorocznej edycji zawodów gwarantując nam tym samym szóste miejsce. Biorąc pod uwagę, że podczas poprzedniego konkursu uplasowaliśmy się na 12. pozycji spośród 27 drużyn, a w tym roku uczestnictwo zadeklarowało 31 zespołów, z czego ukończyć projekt i wystartować w zawodach dało radę 21, tendencja wzrostowa jest bardzo zadowalająca.

High Flyers reprezentowała drużyna w składzie:

  • Tomasz Siwy - kapitan, Wydział Mechaniczny Technologiczny
  • Agnieszka Ziebura - koordynator ds. logistyki, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki
  • Jakub Kała - fotograf oraz logistyka, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki
  • inż. Krzysztof Płatek - pilot i główny konstruktor, Wydział Mechaniczny Technologiczny
  • inż. Marcel Smoliński - konstruktor, Wydział Mechaniczny Technologiczny
  • Michał Hecel - konstruktor, Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki
  • dr inż. Marcin Lemanowicz - specjalista w zakresie obliczeń CFD, przeprowadził prezentację projektu, Wydział Chemiczny

Warto podkreślić, iż Heron bez trudu startował unosząc 11 kg przy mało sprzyjających warunkach pogodowych. Niestety miało to miejsce podczas 4-tej próby, która została anulowana, ponieważ nie wszystkie zespoły miały możliwość lotu z powodu ograniczonego czasu zawodów i warunków atmosferycznych. Natomiast podczas naziemnych testów z obciążeniem statycznym, Heron utrzymał ładunek ważący 14 kg (najwięcej ze wszystkich startujących maszyn), co przy masie własnej 4,8 kg robi wrażenie. Podobnie jak 2 lata temu Falcon w Stuttgarcie, model z hangaru High Flyers znów przyciągnął uwagę wszystkich uczestników bardzo dobrym wykonaniem.

Galeria zdjęć

Podczas zmagań Polskę reprezentowały również zespoły z Białegostoku i Rzeszowa, niestety ich maszyny rozbiły się. Ostatecznie wygrał AKAModell Stuttgart e.V. więc kolejne zawody, w których z pewnością wystartujemy, odbędą się ponownie w Niemczech.

Nasz sukces zawdzięczamy jednak nie tylko ciężkiej pracy i zdolnościom naszej drużyny, lecz także bezustannie wspierającym nas sponsorom i partnerom. Głównym źródłem finansowania naszego startu w zawodach był program Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego - "Generacja Przyszłości" realizowany na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki. Otrzymana w jego ramach kwota pozwoliła sfinansować zarówno budowę samolotu jak i wyjazd do Portugalii. Dziękujemy firmie Flytronic, która jest z nami od samego początku działalności koła naukowego jednocześnie będąc dla nas ogromnym wsparciem. Bardzo dużo zawdzięczamy władzom i administracji Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, ponownie serdecznie dziękujemy za nieprzerwane wsparcie.

Przed tak ważnymi zawodami samolot musiał przejść szereg testów, zarówno na ziemi jak i w locie, aby mieć pewność, że nie zawiedzie w kluczowym momencie. Możliwość dokonania wszelkich niezbędnych prób w powietrzu uzyskaliśmy dzięki udostępnieniu lotniska przez Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji Sp. z o.o.
Trudno wprost ocenić również wkład klubu RC Fan Gliwice - udostępniają nam oni specjalistyczną pracownię i dzielą się doświadczeniem w dziedzinie budowy modeli.
Podziękowania należą się również firmie Osiline za wykonanie negatywów do montażu płatów, firmie modele.sklep.pl, która udzieliła nam rabatów na zakup części do Herona oraz firmie WZ Narzędzia - to właśnie zasponsorowane przez nich narzędzia były nieocenione podczas budowy samolotu.
Galeria zdjęć
Przy tej okazji chcemy również wyrazić swoją wdzięczność firmie Altium - są oni z nami od 2012 roku dostarczając nam najwyższej klasy oprogramowanie do projektowania układów elektronicznych.
Dziękujemy także firmom Transfer Multisort Elektronik (TME) i PZL Mielec z którymi właśnie rozpoczynamy współpracę.

Na koniec serdecznie zapraszamy do obejrzenia zapowiedzi filmu relacjonującego nasz udział w konkursie Air Cargo Challenge 2013:
 

Obloty modelu HF-2 Heron

Obloty samolotu „HF-2 Heron” zakończyły się sukcesem! Wczoraj dzięki uprzejmości firm „Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji Sp. z o.o.” oraz „FC Flyers” mogliśmy skorzystać z lotniska w Kaniowie za co serdecznie dziękujemy. Warunki atmosferyczne było bardzo sprzyjające, pilot Krzysztof Płatek znakomicie radził sobie z wykonywaniem wszelkich manewrów, co utrzymuje drużynę w przekonaniu, że model będzie znajdował się w dobrych rękach podczas lotów konkursowych w Portugalii.

logo ue