11-15 sierpnia 2011, Stuttgart, Niemcy.
Udział w międzynarodowych zawodach "Air Cargo Challenge 2011" pozwolił drużynie High Flyers zdobyć cenne doświadczenia w konstruowaniu samolotów udźwigowych. Głównym zadaniem każdego zespołu biorącego udział w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie samolotu udźwigowego, zdolnego do uniesienia jak największego ładunku. Zespół High Flyers zajął 12. miejsce spośród 27 drużyn z całego świata. Był to najwyższy rezultat osiągnięty przez polskie drużyny. Samolot uniósł 2,5-krotną wartość swojej masy własnej.
Cel projektu: Zaprojektowanie i skonstruowanie samolotu o możliwie największym udźwigu przy narzuconych przez organizatorów parametrach konstrukcji:
- masa startowa nie większa niż 1800g,
- wymiary samolotu ograniczone miarą wewnętrzną pojemnika transportowego – 1100x500x400mm,
- określona jednostka napędowa.
Lider projektu: Dominik Wybrańczyk
Uczestnicy: Mateusz Pawłucki, Krzysztof Płatek, Tomasz Siwy, Marcel Smoliński, Przemysław Tomków, Artur Zolich
Zespół konkursowy: Krzysztof Płatek, Marcel Smoliński, Przemysław Tomków, Dominik Wybrańczyk
Galeria zdjęć |
Nasz zespół stanowili Krzysztof Płatek i Marcel Smoliński, odpowiedzialni za skonstruowanie samolotu, Dominik Wybrańczyk, którego zadaniem była prezentacja płatowca oraz Przemysław Tomków zapewniający wsparcie techniczne. Nieoceniona była również pomoc Artura Zolicha, który przyczynił się do powstania dokumentacji technicznej oraz prezentacji. Nasza dokumentacja oraz prezentacja "Falcon'a" otrzymała trzecią najwyższą liczbę punktów spośród drużyn startujących w zawodach. Zobacz konspekt:
Air Cargo Challenge 2011 - prezentacja High Flyers
Samolot Falcon, który stale możecie podziwiać w naszej pracowni oraz w galerii zdjęć, uniósł ładunek 2.5-krotnie cięższy od siebie, czyli 4.5kg, co zapewniło nam 12. miejsce w zawodach, do których zgłosiło się 27 zespołów z całego świata.
Wiadomości archiwalne
26.08.2011 - Galeria zdjęciowa z Air Cargo Challenge 2011
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęciowej z uczestnictwa i organizacji imprezy dla konstruktorów lotniczych - Air Cargo Challenge 2011.
To był debiut naszego zespołu, ktory starał się jak najlepiej reprezentować Politechnikę Śląską oraz Polskę na międzynarodowych zawodach.
3.06.2011 - Oblot pierwszego prototypu na ACC 2011
Dnia 2 czerwca na gliwickim lotnisku odbyły się pierwsze, pomyśne loty prototypem samolotu naszego team'u na Air Cargo Challenge 2011. Prototyp został wykonany ze styropianu, taśmy klejącej, aluminium oraz drewnianych listewek. Skrzydło posiada sterowanie za pomocą 4'ch serwo-mechanizmów pracujących w trybie klapo - lotki.Próby na lotnisku miały na celu sprawdzenie środka ciężkości oraz ustalenie czy wszystkie powierzchnie sterowe są wystarczająco sprawne. Samolot wykonał kilka lotów z czego 3 trwały po kilka minut aż do wyczerpania akumulatorów pokładowych. Model wrócił w 1 kawałku do bazy. Zapraszamy do oglądania zdjęć w galerii!
26.05.2011 - ACC2011 - postępy
Część ekipy HF przygotowuje się do międzynarodowych prestiżowych inżynierskich zawodów "Air Cargo Challenge 2011" dla studentów uczelni technicznych, organizowanych w tym roku na terenie Niemiec w Stuttgart'cie. Głównym celem zawodów jest zaprojektowanie i zbudowanie przez każdy team samolotu udźwigowego, zdolnego do uniesienia jak największego ładunku. Każda maszyna musi spełniać wszystkie wymogi regulaminu.
Udział chłopaków w tych zawodach i przygotowanie do nich sponsorują: firma Flytronic oraz Politechnika Śląska.
Najistotniejsze jest to, że każdy samolot nie może przekroczyć masy startowej 1800g, musi się zmieścić do pudła transportowego znormalizowanego przez Lufthansa Airlines (długość 1 metr) oraz musi posiadać narzucony przez organizatora napęd elektryczny (silnik Axi Gold 2826/10), regulator o ograniczonej mocy (do 40A poboru prądu przez silnik) oraz akumulatory o określonej pojemności i napięciu.
Samolot ma się oderwać z pasa startowego o długości 60 metrów. Ładunkiem będą stalowe płyty, które będą umieszczone w znormalizowanej przez organizatora komorze ładunkowej. Przed lotami każdy samolot musi pomyślnie przejść próby zmęczeniowe pod różnymi obciążeniami. Bardzo istotną częścią ocenianej pracy, jest tak zwany "RAPORT" czyli dokumentacja techniczna z całą pracą intelektualną dotyczącą projektowania, obliczeń i symulacji samolotu. Trzeba także wykonać ustną prezentację (oczywiście po angielsku), a potem odpowiadać na pytania komisji odnośnie projektu.
Zawody odbywają się w połowie sierpnia. Jak na razie zrobione są obliczenia aerodynamiczne oraz projekt samolotu. Krzysztof robi styropianowy prototyp, dzięki któremu można będzie sprawdzić dokładnie, czy to co wyszło w teorii pokrywa się z praktyką w powietrzu, natomiast Marcel na obecną chwilę zmaga się z silnikiem napędowym do modelu. Na ostateczny wyjazd powstaną 2 samoloty, które pojadą na podbój Niemiec. Trzymajcie za nas kciuki!